HomeGastenboekTeaminfoContactinformatieMediaSponsorenVerslagen en resultatenFoto's

Op deze pagina vindt je alle nieuwsberichten die Roy op zijn website heeft geplaatst. Het laatste nieuwsbericht staat bovenaan en de oudste staat onderaan.

18-09-2011: Lekker tempo?

De 7e race zit er weer op. Met als doel om de nieuwe set-up uit te testen vertrokken we naar Assen. Op versleten banden voelde de motor beter aan, op nieuwe banden heb ik maar 1 rondje kunnen rijden... een compleet verhaal staat onder het kopje: Verslagen en resultaten.

Groeten, Roy #63


30-08-2011: ONK uitstapje

Mijn eerste ONK race van dit seizoen is achter de rug. We gingen voor punten en hebben er 2 mee naar huis kunnen nemen! Een compleet raceverslag is te vinden onder het kopje: Verslagen en resultaten.

14-08-2011: Het tempo wordt opgevoerd...

Dit weekend is alweer onze 6e cuprace verreden met als resultaat een klinkende overwinning op Assen... ik kan er wel een heel leuk verhaal omheen schrijven en dat heb ik ook gedaan. Dit kan terug gelezen worden onder het kopje: Verslagen en resultaten.

Groeten, Roy #63

13-06-2011: Natte baan, stralende zon...

De 2e race is achter de rug, gestart vanaf de 3e positie om uiteindelijk 7e te worden na een aantal spannende eerste rondes. Kijk voor het hele verslag onder het kopje: Verslagen en resultaten

Groeten, Roy #63

01-05-2011: De eerste prijs?

De eerste Sprintrace is achter de rug, kort samengevat een chaotisch dagje met regenbuien, zon en een dus een halfnatte baan. Het was wel een leerzame dag met een overwinning, zonder beker!?... Een compleet verslag is te vinden onder het kopje: Verslagen en resultaten.

Groeten, Roy #63

10-04-2011: Start van het raceseizoen!

De eerste wedstrijd is achter de rug en het was me het dagje wel. Met een resultaat waar over te discussiėren valt kunnen we op verschillende manieren terugkijken op de wedstrijd. Het doel om de eerste punten binnen te halen is niet gelukt maar het podium is daarentegen wel beklommen. Het belangrijkste is misschien wel dat we ondanks de uitslag met een goed gevoel het circuit verlaten hebben en uitkijken naar de volgende race. Een compleet raceverslag kan teruggevonden worden onder het kopje: Verslagen en resultaten.

Groeten, Roy #63

01-03-2011: Voorjaarstraining 2011

Het was dan eindelijk zover, tijd om weer eens wat meters te maken en hoe! Als eerst was circuit Albacete aan de beurt, de omstandigheden waren hier redelijk te noemen (weten wat ons te wachten stond, daarover later in dit bericht meer). Na diverse ronden op de reservefiets gereden te hebben was het tijd om weer op de racefiets te stappen waar ik het vorige seizoen vroegtijdig mee gestopt was. De agressieve stuureigenschappen kon ik nog niet verwerken en heb ik besloten met de reservefiets het ritme op te bouwen.

Na 2 dagen spelen op Albacete was Valencia de volgende stop. Een prachtig circuit met enorme tribune en faciliteiten die indruk wekte. Met aangename temperaturen van 24 graden werd de training voortgezet en ging het steeds soepeler op de Yamaha. Voor ik het wist waren de dagen al voorbij... een goed teken, maar toch jammer dat het zo snel gaat...

Na een dag welverdiende rust kwamen we aan op Aragon, de temperaturen waren rond de 14 graden met windkracht 5/6. Voor een circuit wat hoog in de bergen licht niet ideaal. Maar na een verkenningsronde moesten we dit wel opzij zetten, want de baan was spectaculair en heerlijk om de training op voort te zetten.

Ik kan terugkijken op een geslaagde trainingsweek: Mijn circuit kennis is uitgebreid met 3 circuits, een motor is opnieuw afgesteld en het vertrouwen is terug om te gaan racen.

Bij deze ook mijn complimenten naar Moto-Up en TB-Works, ik heb veel kunnen rijden en het transport van onze motoren en spullen waren uitstekend geregeld.

Tot de volgende update, Roy


16-01-2011: Eerste training achter de (herstelde) rug!!

Het is alweer een dikke 7 maanden geleden dat ik op mijn Yamaha gezeten heb, nu was het dan echt zo ver... Via Moto-Up werd er een training geboekt op het circuit van Almeria waar ik mij 3 dagen heb kunnen vermaken met de motor. De eerste dag was natuurlijk wennen en de boel afstasten, het gevoel kwam langzaam maar zeker terug. De 2e dag hebben we door dikke mist, een valpartij waardoor de arts het cicuit verlaten had en een superbiketest voor een motorblad maar 12 rondjes kunnen rijden. Een kleine domper maar de laatste dag heb ik nog een aantal sessies kunnen rijden waarna we s'middags richting het vliegveld gingen om weer richting huis te gaan. Ondanks dat ik niet alle sessie heb kunnen rijden is het gevoel met de motor (na een lange revalidatie) goed en kijk ik uit naar de volgende training eind februari.

Een mooie actiefoto hoort er natuurlijk ook bij


24-12-2010: Beste wensen...

2010 zit er weer op. Een samenvatting van het raceseizoen is snel gemaakt, we hadden de voorjaarstraining met "kerstgevoel" (zie foto) en de eerste 2 races in het IDM (Duits kampioenschap) die we ons anders hadden voorgesteld. Uiteindelijk bleek een hernia mij tegen te houden het uiterste in mezelf naar boven te halen. Na een periode van vechten tegen de pijn was een opereren de enige optie, de herstelperiode verliep spoedig en ondertussen ben ik "bijna" weer in topconditie om er weer een jaar tegen aan te gaan. langs deze weg wil ik iedereen bedanken die ons team gesteund en gevolgd heeft. 

 

Prettige kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar!!


28-11-2010: Marushin helmen!!!

Roy Duyst en Mark Bos (importeur Marushin helmen) hebben een overeenkomst voor het komende raceseizoen. Roy zal voorzien zijn van de nieuwe RS-2 Carbon Marushin helmen. De combinatie van het lichte gewicht en de uitstekende pasvorm zullen hem helpen de top te bereiken.


09-10-2010: Plannen voor aankomend seizoen bekend!

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: Volgend seizoen nemen we deel in de SuperCup 600!!! De sprintraces op Zolder staan ook op het programma. Op dit moment is het niet realistisch en realiseerbaar om in een ander kampioenschap deel te nemen vanwege de inzet die nodig is voor mijn opleiding. Zoals het er nu voor staat zie ik mijn rug niet als een bellemmering, deze is volledig hersteld. Als ik eenmaal topfit aan de start van het seizoen sta is de doelstelling WINNEN! Of er nog deelgenomen wordt aan het ONK laten we buiten beschouwing (al spookt dit natuurlijk wel door mijn hoofd). 

Dit klinkt natuurlijk allemaal leuk en aardig maar om aan de SuperCup deel te nemen, laat staan een ONK wedstrijd moeten er nog sponsoren bijkomen die dezelfde passie voor racen delen en door willen groeien naar de top! Ik ga de komende tijd mijn best doen om dit alles te realiseren.

Groeten, Roy


25-08-2010: Voorlopig toch niet in actie...

Het is weer tijd voor een update, en eentje waarbij ik iedereen gerust kan stellen dat alles 4 weken na de operatie er goed uit ziet. In de komende weken mag het fietsen en zwemmen weer opgebouwd worden, verder heb ik geen klachten of pijnen in mijn rug die er niet horen. Maar genoeg daarover, motorrijden zit er voorlopig nog niet in en zal volgend jaar/seizoen weer op de kalender staan. Hoe deze kalender er uit ziet en aan welk kampioenschap ik deel ga nemen moet nog beslist worden... meer daarover bij de volgende update.

Groeten, Roy

29-07-2010: Tijd voor revalidatie

Het is een maandje stil geweest rond het raceteam, de afgelopen 5 weken heb ik met fysio geprobeerd te herstellen van de rughernia. Progressie was er helaas niet waardoor we dinsdag 27 juli een intake gesprek hadden gepland bij '"rugkliniek" Nedspine te Ede. Na het intake gesprek mochten we nog een vragenlijst invullen en kon ik diezelfde middag nog geopereerd worden! Wat bleek was toen de receptioniste mij binnen zag "lopen" er vrijwel direct werd gekeken of er nog ruimte was om te opereren. De operatie is geslaagd en nu ga ik een herstelperiode in die 6 weken in beslag neemt waarna ik weer utigebreid aan mijn conditie kan werken. Als alles volgens plan verloopt kan ik tegen die tijd ook EINDELIJK weer een keer rijden waar ik echt naar uit kijk!!! Groeten, Roy

17-06-2010: Voorlopig niet in actie...

De afgelopen weken ben ik niet meer in actie gekomen op de motorfiets, dit vanwege pijn in mijn rug. Ondertussen hebben we de Nurburgring al laten varen en na het getob in Lausitz en Oschersleben was  besloten om een mri scan te laten maken. Hieruit is gebleken dat de uitstulping van een hernia mijn zenuwen bekneld. Een operatie is mogelijk maar zal niet voor een sneller genezingsproces zorgen, daarom is in eerste instantie gekozen voor natuurlijk herstel. Dit zal 3 tot 6 maanden duren waardoor motorrace niet mogelijk zal zijn evenals het bijhouden van mijn conditie. Een flinke domper voor het hele team, sponsoren en natuurlijk alle fans, maar veel rust en geduld moeten de oplossing bieden en krijgen daarom op dit moment de hoogste prioriteit. Uiteraard houden we iedereen via de site op de hoogte van het genezingsproces en nieuwe ontwikkelingen.

Groeten, Roy Duyst


19-05-2010: Bizar weer in Osschersleben

Afgelopen weekend was de 2e ronde in het IDM op het altijd gezellige en warme circuit van Oschersleben.....Helaas was het nu niet zo gezellig en zeker niet warm.Wel stonden er dit weekend 2 races op het programma. De mannen uit het Spakenburgse visserdorpje arriveerden donderdagmiddag ruim op tijd om zo een mooi plekje te vinden in het (te) kleine rennerkwartier. Vrijdag stonden er 3 vrije trainingen op het programma en Roy wist gestaag zijn trainingen goed op te bouwen met constante en snellere tijden terwijl hij dit weekend zelfs vergezeld werd door maar liefst 2 fotograven.

foto Eddy Koedijk

Vrijdagavond begon het echter al te regenen en op zaterdagmorgen regende het nog steeds en was het ijskoud. Roy moest al vroeg aan de bak en om 9.00uur kon hij de baan op. Met een temperatuur van 5 graden celsius is motorracen eigenlijk onverantwoord, de motor functioneer slechter, de banden komen niet op temperatuur zodat er geen grip is en met regen wordt de baan spekglad doordat er veel rubber op de baan ligt, veroorzaakt door de vele autoraces op dit circuit.

De eerste training verliep verder goed terwijl er achter elkaar coureurs van de baan af kukelden. De 2 fotograven hadden een plekje gezocht op de tribune in de ijzige kou omdat de camera's niet gemaakt zijn voor zoveel nattigheid. Zij telden in het half uurtje training van Roy maar liefst 14 valpartijen..!! Onze coureur maakte de eerste training niet af omdat hij totaal verkleumd en drijfnat was. Wel wist hij een  startveld met 56 startende rijders een 30e plek te halen. Terwijl het natte pak voor de kachel werd gehangen werd besloten dat Roy ging rijden in de waterdichte en warmere oude leren motoroveral van zijn vader.

In de tweede training ging het gewoon lekker en was het zaak om op de motor te blijven zitten. In de nog steeds stromende regen zou Roy uiteindelijk op een 31 startpositie terecht komen. De eerste race werd aan het eind van de verregende zaterdagmiddag gehouden en de Spakenburgse racer was met de start goed weg. Gestaag wist hij zich door de regen en voor hem liggende coureurs heen te werken. Hij reed een hele goede regenrace en de harten van de teamleden en fotograven begonnen steeds harder te kloppen want, eenmaal liggend op de 18e positie had hij zicht op de coureurs voor hem die duidelijk langzamer waren. En aangezien de punten vanaf de 15e plaat verdeeld worden zat de kans er zeker in dat hij zijn eerste punten zou kunnen veroveren. Helaas vond Roy zijn Waterloo bij het uitkomen van een bocht waar reeds vele andere coureurs er af geknikkerd waren. Het achterwiel gleed weg en hoewel hij de machine wonderbaarlijk goed corrigeerde kwam hij daarbij in het spekgladde gras terecht om vervolgens gewoon onderuit te glijden. Einde race 1

Terwijl het in het rennerskwatier een grote puinhoop was met kapotte kuipdelen en motoren, men overal zand en grind stond weg te spuiten en monteurs zich een slag in de rondte aan het werken waren om de motoren weer aan het rijden te krijgen, had de motor van Roy gelukkig nauwelijks schade, maar toch moet dan alles uit elkaar om het weer goed schoon en droog te krijgen. Die bewuste zaterdag werden er maar liefst meer dan 100 valpartijen geteld...

Normaal gesproken is er altijd een fijne sfeer op het circuit, maar door de kou en regen hing er een naargeestige stemming en de rockband die een optreden gaf voor zo'n man publiek gaf het dan ook om 22.00uur maar op. Dan maar met zijn allen op tijd naar bed. Op de zondagmorgen was het gelukkig eindelijk droog al stond er wel een knalharde wind en was het maar goed dat onze grote tent door Jaco wel heel goed vast was gezet.

Roy kampt al een paar maanden met rugproblemen die hem ook bij het racen parten spelen en natuurlijk had de glijpartij van zaterdag daar ook geen goed aan gedaan, dus klom hij zondagmorgen met enige moeite weer op de motor voor zijn tweede race. Niet fit en ook niet scherp miste hij de start en ging als 1 van de laatste coureurs de eerste bocht in. Hoewel hij er in slaagde de nodige coureurs weer in te halen zat er uiteindelijk niet meer in dan een 31e plaats met het vallen van de finishvlag. Erg jammer, want met het vergelijken van de rondetijden van andere coureurs had hij zeker tien plaatsen verder naar voren kunnen zitten. Toch keerde het team tevreden terug naar huis omdat de trainingen goed waren verlopen en er zeker progressie in zat qua rondetijden die hij in de races en trainingen gereden had. De wil, mentaliteit en het talent zijn er, dus als hij straks ook weer helemaal fit is gaat het zeker goed komen.

foto Eddy Koedijk

Op onze fotosite met de foto's van Oschersleben ziet u ook een flink aantal mooie actiefoto's van onze bevriende fotograaf Eddy Koedijk. Dit is overigens dezelfde persoon die de fantastische poster van Roy heeft gemaakt.

 


27-04-2010: Weekend om snel te vergeten

Vol optimisme vertrok het team op donderdagmorgen naar het verre Eurospeedway circuit van Lausitz. De voorjaarstrainingen waren goed verlopen en het zou mooi weer worden, wat wil je nog meer? Eenmaal op het circuit aangekomen de tent opbouwen, het gereedschap en de "Red Bullets" uitladen, een hapje eten en op tijd naar bed voor 3 spannende dagen.

Na een koud nachtje met vorst mocht de 600cc Supersport al vroeg de koude baan op voor de eerste vrije training. Slechts een handjevol coureurs trotseerden de koude baan en ook Roy bleef aan de kant. De resterende trainingen onder een warm zonnetje verliepen redelijk tot goed en reed hij moeiteloos betere rondetijden dan zijn snelste ronde van vorig jaar. 

Ook op zatermorgen met de inmiddels vroeg gearriveerde A3 was het om 9.00uur nog behoorlijk fris voor de eerste kwalificatietraining, maar Roy ging voorvarend van start. De training verliep goed, maar de banden begonnen inmiddels behoorlijk te slijten en meer dan een 30e plaats zat er niet in tijdens deze training.Wel was er de overtuiging dat hij met vers rubber absoluut een betere startpositie zou kunnen halen. Met de 2e kwalificatietraining was het kwik inmiddels boven de 20 graden gelopen en ging de Spakenburgse rakker als een raket uit de startblokken, gebrand op een goede kwalificatie. Maar na 2 ronden was dat al voorbij en stond de motor kapot in de pits. Wel werd met spoed de reservemotor omgebouwd tot racefiets, maar aangezien Roy daar nog maar drie rondjes op kon rijden, zag hij geen kans meer zijn tijd te verbeteren terwijl de meeste coureurs die met de eerste training nog achter hem stonden dit wel deden en hij nu vanaf de 40e startpositie moest vertrekken was dat een domper van jewelste voor het hele team.

De zaterdagavond werd dan ook in een mineurstemming doorgebracht en het team had weining zin om zich te storten in het zaterdagavondfeest in de grote partytent waar een ouderwetse rockband zich uitsloofde voor een handjevol publiek. Maar dat had ook te maken met de ijskoude snijdende wind die over het enorm uitgestrekte sfeerloze rennerskwartier blies. Dus wederom maar weer op tijd naar bed. Zondarmorgen weer vroeg op en de warm-up training verliep gewoon volgens het normale patroon. Nadat het team een spannende eerste race in de Superbikes had bekeken begon het met de voorbereidingen voor de race.

Met de start van de race had Roy de turboboost er op staan en met het ingaan van de eerste bocht  had hij al zo'n zeven coureurs voor hem in zijn rugzak zitten. Maar helaas ging het ook nu niet zolas gehoopt en verwacht. Al vrij snel moest hij gevallen coureurs ontwijken om daarbij weer een aantal plaatsen kwijt te raken en toen hij eenmaal weer aansluiting had verremde hij zich in de eerste bocht na start/finish bij een poging om een andere coureur in te halen en moest rechtdoor om vervolgens een heel eind te rijden voor hij weer de baan op kon. Dat was gewoon teveel voor zijn concentratie en na enkele gehaaste rondjes besloot hij de trijdbijl in zijn rugzak te stoppen en de motor in de pits te parkeren. Een complete desillusie voor het hele team in dit weekend en flink teleurgesteld begon het team aan de lange en vrij stille tocht naar Nederland. Het hemelvaartweekend staat de volgende race op de agenda op het altijd gezellige circuit van Oschersleben en Roy heeft zich voorgenomen om vanaf de eerste minuut scherp te zijn en wil toch echt bewijzen dat er voldoende potentie in zit om betere klasseringen te behalen.

 

 


07-04-2010: Teampresentatie Stichting Racing Team Spakenburg

Dinsdagavond 6 april was de teampresentatie van de Stichting Racing Team Spakenburg met coureur Roy Duyst. In een gezellige entourage met een hapje en een drankje werd terug geblikt op het afgelopen seizoen en vooruit gekeken naar het komende seizoen. Roy rijdt dit jaar weer het volledige IDM programma op de door Adrie Spierings getune-de yamaha’s. De afgelopen voorjaarstrainingen in Val de Vienne en het afgelopen weekend op de Lausitzring geven vertrouwen voor het komende seizoen. Natuurlijk is het IDM een zeer zware competitie, maar het team van de jonge Spakenburger hoopt toch dit seizoen naar de puntjes te kunnen gaan hengelen.  Het in volledig nieuwe rode kleur gestoken team en motoren beleefde een zeer geslaagde avond met de vele belangstellenden en kan zich op gaan maken voor de prachtige Duitse competitie. Ze zijn er klaar voor…

 


29-03-2010: Teampresentatie 2010

Dinsdag 6 april is onze teampresentatie. Dit is wederom bij Movies & More van Stef de Graaf op de zuidwenk. Deze sponsor steld zijn gezellige ruimte ter beschikking om daar de belangstellenden te ontvangen en iedereen die daar in geinteresserd is, is vanaf 19.00 uur van harte welkom


27-03-2010: Voorjaarstraining Val de Vienne

Na het debacle in de sneeuw op het circuit van Ledonon in het normaal gesproken zonnige Zuid-Frankrijk, ging het team toch weer optimistisch gestemd op pad voor een nieuwe poging om Roy zijn broodnodige trainings kilometers te laten maken. Dit keer werd gekozen voor het circuit van Val de Vienne, zo'n 200km van Bordeaux richting de voet van de Pyreeen.

Daar eenmaal aangekomen was het een genot om in een warm zonnetje uit de bus te klimmen en deed het team zich tegoed aan een flinke maaltijd met een oversized bal gehakt, erwtensoep, boerenkool met spekkies en worst en natuurlijk voor de zoetekauwen van het team een toetje. De Nederlandse organisatie van deze trainingen had alles perfect geregeld en zo was er ook een grote tent voor de catering, waar men kon ontbijten, lunchen, dineren en de hele dag door een kopje koffie of een drankje kon halen.

De pitbox werd gedeeld met het Nederstaete racingteam die met hun Haagse humor voor de nodige gezelligheid zorgden en na een eerste koude nacht waarbij de temperatuur nog onder het vriespunt lag moest Roy zich om 8.00uur melden voor de instructies over de trainingssessies. Al vrij snel nam de warme zon de overhand en kon Roy beginnen aan zijn 5 sessies van een half uur per dag.

Besloten werd om elke dag de eerste trainingen te rijden op de "reserve"fiets om daarna de door Adrie Spierings getunede wedstrijdmotor te rijden. Omdat je met trainingen geen wedstrijd wint was het niet nodig om risico's te nemen en Roy begon dan ook rustig aan zijn eerste kilometers. Na een half jaar niet op de motor gereden te hebben was het best weer even wennen aan de snelheid, maar al vrij snel kwam Roy weer in een goed ritme.

Het circuit van Val de Vienne is een leuke baan waar hele snelle stukken worden afgewisseld met scherpe bochten waarbij je flink in de ankers moet. Het hele Nederlandse contingent waaronder de Nederlands kampioen in de supersport 600cc van 2009 genoot dan ook volop van de baan en de heerlijk warme zon.

Tijdens de 3-daagse sessie ging het steeds beter en wist Roy zijn tijden telkens verder naar beneden bij te stellen. Wel was het af en toe hinderlijk dat de organisatie bij elke uitglijder van een coureur de rode vlag zwaaide en de training werd stil gelegd, maar veiligheid gaat nu eenmaal voor alles. Ook op de laatste dag ging het wederom sneller en dat de Spakenburgse motorcoureur het gas er flink op had staan bewijst de onderstaande foto wel.....

Tevreden met resultaten van de trainingen stapte het team op donderdagmorgen weer in de bus terwijl toen de regen met bakken naar beneden kwam..!! Op de terugweg werd er nog gezellig nagepraat over deze positieve test en kijkt het team alweer reikhalzend uit naar de volgende test op het circuit van Lausitz op 2 en 3 april. Dit is tevens het circuit waar in het weekend van 24 en 25 april de eerste race in het IDM verreden zal worden. Omdat het door een paar flinke files onmogelijk werd om voor het eten thuis te zijn werd er gekozen voor een "Bengel"burger... en deze bijzonder smakelijke hamburger van de grill, met heerlijk gekruide frites en salade, zorgde er voor dat de fotograaf de laatste 100km zijn mond niet meer open deed omdat het wel een zeer smakelijke maar ernstig grote portie lekker eten was.

Meer foto's van dit avontuur vindt u op onze fotopagina.


12-03-2010: Ervaring rijker, illusie armer

Wat een verhaal....!!!   Afgelopen zondag gingen Jaco, Roy en Mark al vroeg op pad voor de trainingen in het Zuid-Franse Ledonon. De stemming zat er goed in en toen er voor Lyon wat dwarrelsneeuw over de auto vloog maakte niemand zich daar druk over. Maar een uur voorbij Lyon begon het toch echt serieus te sneeuwen en al snel liep "Le Route du Soleil" helelmaal vast. Gelukkig kom het team nog net een afslag pakken en de tocht vervolgen op de secundaire N7. Daar was nog enigzins te rijden, maar niet harder dan 50km/u en sneeuwde het giga. Omdat we zeer waarschijnlijk het circuit niet zouden kunnen bereiken werd er uitgekeken naar een hotel. Al snel zagen we een afslag met een bord Hotel, dus snel de hoek om. Maar op die weg konden wij niets vinden en verdwaalden ietwat. Keren in die sneeuwberg ging al niet meer, dus probeerden we over een smalle weg het dorpje te bereiken. Helaas moesten we toen ook bergop, dus al snel moesten Roy en Mark uit de bus om de caravan en bus omhoog te duwen en op de weg te houden. Helaas ging vlak voor de top de caravan langzaam glijdend toch de sloot in en moesten we die loskoppelen van de bus om daarna met moeite nog rijdend een hotelletje te vinden op 90km van het circuit, waar overigens ook nog een tiental Nederlandse truckers waren ingesneeuwd.

De volgende morgen bleek de "Route naar de zon" nog tot 10.00 uur afgesloten te zijn voor verkeer en was er inmiddels besloten om alle spullen uit de caravan in de bus te laden en naar het circuit te rijden om dan later de caravan op te halen. Helaas was ook het circuit bij Ledonon ook niet bereikbaar omdat de smalle, zeer steile weg omhoog niet begaanbaar was en zaten er meerdere teams bij de plaatselijk McDonalds te wachten op beter nieuws. Gelukkig liep het team daar tegen een Nederlander aan die er was met zijn onverwoestbare oude landrover en omdatg  er toch niets te doen was vondt hij het prima om met het team terug te rijden naar de plaats waar de caravan in de sloot lag en wat de bus nooit voor elkaar gekregen had deed de landrover in een paar tellen.

Weer op de terugweg naar Ledonon had de Franse politie inmidels het complete vrachtverkeer richting Spanje stil gelegt en toen wij er langs kwamen stond er al 11km aan vrachtwagens langs de kant stil (meer dan 600 stuks..!!). Eenmaal terug mocht men inmiddels ook naar het circuit en na een uitermate heftige hoge klim waren we waar we wezen moesten. Maar een tent opzetten in 30/40cm sneeuw gaat niet werken en gelukkig kon Jaco nog net een pitbox ritselen. Wat een wonderlijke witte wereld daar boven op die berg....

Al snel werd duidelijk dat er heel wat aan het weer moest veranderen wilden we daar kunnen rijden. Hopend op een flinke regenbui werd de pitbox vol geladen met de motoren en de spullen, kregen we nog gezelschap van een ander team dat graag de box met ons wilde delen en was het heel erg fijn dat we 3 kachels bij ons hadden om de boel een "beetje" op temperatuur te krijgen. Na een heerlijke andijviestamppot met een bal gehakt ging het team de avond in met bezoek van een aantal mensen die niet in de gelukkige omstandigheden verkeerden van de luxe van warmte.

De avond was erg gezellig en werd ook laat omdat niemand vroeg op hoefde... En ondanks de tegenslagen was de stemming opperbest. Want tja, het was 38 jaar geleden dat ze dit in Frankrijk mee hadden gemaakt en nu mochten wij dat meemaken, tjonge. Normaal gesproken is het rond de 15 graden in deze tijd maar op de dinsdagmorgen vroor het nog lekker en aangezien de weersvoorspelling voor de rest van de week niet beter werd, restte de organisatie maar 1 ding en dat was het aflasten van de trainingen. Dus de mannen van het Racing Team Spakenburg konden (net als de rest) de spullen weer de bus inladen en de reis van 1150km naar het Spakenburgse dorpje weer gaan maken.

Maar omdat het dit jaar echt moet kloppen en Roy de best mogelijke voorbereiding moet hebben zijn Jaco en Roy zeker niet bij de pakken neer gaan zitten. Het was een teleurstelling, maar ook een spannend en bizar verhaal. Eenmaal thuis is er meteen op internet gezocht naar de volgende mogelijkheid en nu gaat het team 22-23 en 24 maart trainen op het circuit van Val de Vienne, ook weer in de Zuid-Frankrijk, maar dan richting de Pyreneeen. Uiteraard houden we jullie op de hoogte en op onze fotopagina zijn nog meer foto's van deze bizarre trip.


22-02-2010: En dan de boel weer in elkaar zetten..

In de aanloop naar de eerste trainingen op het circuit van Ledonon begin maart, is Roy samen met A3 begonnen de motoren weer in elkaar te zetten.

Terwijl A3 in zijn spaarzame vrije momentjes bezig is, komt Roy trouw op zaterdag om verder te gaan met de opbouw van de motor en "Mr. Motul" Guus Terhaag komt regelmatig even buurten en is niet te beroerd om dan ook even de handen uit de mouwen te steken. Op 8 maart wordt het eerste rubber verbrand op het circuit en dan moeten allebei de motoren weer rijklaar zijn. Terwijl A3 nog even zijn zaak in een dichte mist hulden toen de motor voor de eerste keer gestart werd was het al snel duidelijk dat iedereen er vreselijk veel zin in heeft. Toen onze tuner de gashendel even flink open draaide bleek er een bruut geluid uit te komen en kreeg iedereen een brede glimlach om de mond.

Meer foto's van Roy zijn te zien op onze fotopagina en alle andere racefoto's zijn te vinden op de site van de fotograaf: http://picasaweb.google.com/markvh51 Binnenkort dus de eerste aktiefoto's van Roy op het circuit in Zuid Frankrijk. We houden jullie op de hoogte.


10-02-2010: Het begint weer.....

Wat kan een winter toch lang duren........Afijn Roy en de rest van het team kijken alweer reikhalzend uit naar de eerste meters asvalt voor de Spakenburgse kraplapracer. Dit seizoen wordt er serieus gemikt op de punten en dan moet de voorbereiding optimaal zijn. In dat kader heeft Roy dan ook een nieuwe sponsor aangeboord die hem zijn sportschool en een personal coach aanbied. Marcel Waltman van Waltam Gym en trainer Lammert de Graaf gaan ervoor zorgen dat de spieren die Roy specifiek nodig heeft voor het motorracen optimaal getraint gaan worden. Bij aanvang van het seizoen zal "De man van staal" nog jaloers gaan worden op Roy...  Tevens houdt Roy zijn conditie op peil met fietsen en zwemmen.

 

Ook hebben we meer nieuwtjes voor u, op zaterdag 18 februari gaan Roy en zijn vader de motorbeurs onveilig maken.. De kleurstyling van coureur en motor worden vernieuwd, begin maart is er een 3-daagse training in het hopelijk zonnige Zuid-Frankrijk, de teampresentatie is weer op komst, met pasen een extra IDM training op de Lausitzring en dan gaat het eindelijk beginnen............

Inmiddels zijn Roy en Toptuner A3 Spierings weer bezig de motor in topvorm te krijgen en is PR-man, Fotograaf en Kok Mark van Hardeveld bezig een verrassende nieuwsbrief in elkaar te zetten voor de sponsoren en mensen die willen doneren.

Uiteraard houden we jullie volledig op de hoogte van onze belevenissen.

                           

 


24-12-2009: Beste wensen..

2009 zit er bijna weer op...Na een moeizame start van het seizoen ging het in de tweede helft steeds beter. En na zijn beste en tevens laatste race van het seizoen knalde Roy letterlijk het seizoen uit met helaas een kapotte enkel. Inmiddels is alles weer (bijna) genezen en is het team alweer bezig met het nieuwe seizoen en dat gaat ook gewoon weer een zware en moeilijke competitie worden in het IDM,omdat veel coureurs die eerst op een hoger (Europees) niveau presteerden vanwege de mindere sponsorgelden nu ook gaan deelnemen aan deze toch al zo zware Duitse competitie. Maar het team denkt er klaar voor te zijn en kijkt al reikhalzend uit naar 2010................

Langs deze weg willen wij graag alle sponsoren bedanken die ons financieel hebben geholpen om dit seizoen te kunnen rijden en ons in het racen enthousiast gesteunt hebben. Tevens bedanken wij natuurlijk alle mensen die ons tijdens de races hebben bezocht of die ons via de site of de lokale krant hebben gevolgt.

 

 

Al die mensen wensen wij:

Hele fijne kerstdagen en een gezond en gelukkig 2010

 

Hopelijk tot in 2010 en veel plezier namens het hele team.. 

 


19-11-2009: Update enkel

Ik kan met een gerust hart vertellen dat het herstel voorspoedig loopt. Na 8 weken rust ben ik blij dat ik mijn oude routine weer op kan pakken. Ondertussen loop ik al een tijdje op krukken wat steeds beter gaat, ook heb ik een aantal stevige fysio afspraken achter de rug waarvan de progressie duidelijk te zien is. Over 2 weken hoop ik weer normaal te kunnen lopen om weer aan mijn conditie te werken en deie luie kilo's er af te zweten!

Groeten, Roy

25-10-2009: Poster??

Ja het is waar... we hebben onze eigen poster. Ons fotogenie Mark kwam tijdens de TT van Assen Eddy Koedijk tegen die ook foto's maakte. Eddy liet ook een paar van zijn foto's en posters zien die er spectaculair uit zagen... hij blijkt een ware posterguru te zijn en vertelde ook dat hij wel vaker posters maakte als hobby in de zijspancross. Mark had hem uitgenodigd voor onze IDM race in Assen waar zij samen foto's hebben gemaakt. Daarna is Eddy aan de slag gegaan voor onze eigen poster die er geweldig uitgekomen is. Mensen die graag meer werk van Eddy willen zien, kunnen terecht op zijn website: http://www.eddykoedijk.nl/


28-09-2009: Operatie geslaagd!

Het is ondertussen alweer 3 dagen geleden dat ik geopereerd ben, er is een splinter bot uit mijn enkel gehaald met een kijkoperatie. Nu zijn we begonnen met een hertelperiode van 6 weken waarna de revalidatie volgt. We hebben nog een lange weg te gaan maar zoals ze zeggen: "Achter de wolken schijnt de zon", en met mijn nieuwe zonnebril van De Brillenboetiek zou ik zeggen laat maar komen!!

15-09-2009: Wat een geweldige race, alleen jammer..

Hockenheim was het laatste station in de IDM races en wat zijn die fantastische weekenden voorbij gevlogen. De teammanager en coureur waren reeds op donderdag vertrokken en de tuner A3 met  fotograaf en een heuse kokkin (jawel) zouden op vrijdagavond arriveren. Helaas was er in dit weekend maar 1 race voor de Supersportklasse en dat was wel even wennen

De vrijdagtrainingen verliepen soepel en Roy was gewoon lekker bezig met de motor en kon volledig ontspannen zijn rondjes draaien en kreeg verrassend goeie tips van oud Nederlands Superbike kampioen Gijs Portengen die vroeger op zijn ducati flink tekeer kon gaan. Gijs komt uit detijd dat ook Jaco nog in de Superbikes reed en het was erg leuk om hem weer eens tegen het lijf te lopen. De oud kampioen nam met iedere training in een andere bocht plaats en wist Roy met zijn tips over het remmen, sturen en gas geven nuttige informatie te geven.

Op de zaterdag waren er dus dit keer alleen maar trainingen en het was bijzonder om te zien hoeveel mensen daar al op af kwamen. De tijdtrainingen verliepen op zich prima, maar terwijl Roy maar liefst 3 seconden van zijn snelste tijd van vorig jaar af reed moest hij toch genoegen nemen met een 36e startplaats..... Maar het positieve was dat het gat naar de coureurs voor hem steed kleiner geworden is het afgelopen seizoen en stond hij aan het begin van het seizoen nog zo'n 6 seconden achter de snelle mannen, nu heeft hij dat al terug gebracht naar iets meer dan 1 seconde en dat is klasse.. Het geeft ook meteen aan hoe zwaar deze competitie is want een halve seconde kan je maar zo 10 plaatsen op de startgrid schelen. Op de zaterdagavond is er altijd een party in het paddock en het zag er dan ook weer zwart van de mensen. Geheel in duitse stijl was er een band van oude rockers die de gasten op oude rocknummers tracteerden die hier in Nederland allang in de stoffige archieven verdwenen zijn.

Het was het hele weekend al fantastisch weer en ook op zondagmorgen straalde de zon terwijl de fotograaf en kokkin probeerden door de enorme mensenmassa het circuit op te komen. De warm-up training was goed verlopen en nadat het team de eerste race in de Superbikeklasse had gekeken begon het wachten op de race van Roy en dan heeft iedereen zo zijn overpeinzingen...

Voor zo'n kleine 30.000 enthousiaste racefans kwam Roy dit keer niet met een paraplumeisje, maar met een parapludame op de starttgrid en vrij onstpannen was het wachten op het startsignaal. Met de start was Roy goed weg en wist meteen een aantal plaatsen te veroveren, maar dan begint in de Duitse competitie de strijd pas echt want niemand geeft je daar ook maar een milimeter cadeau. Roy reed absoluut de beste race van het seizoen en knokte zich op een fantastische manier door een groep coureurs van wie hij sommige wel 3 keer moest inhalen. Het was ronduit geweldig om te zien hoe hij aan het racen was, maar toen hij zich uit de groep had los gemaakt en bezig was naar de volgende groep te rijden (die langzamer dan Roy waren) ging het in de Sachsencurve mis. Het achterwiel brak weg en met een echte highsider moest hij helaas afscheid nemen van het IDM, maar wat een race.

Na een moeizaam begonnen seizoen met de nodige ups en downs heeft Roy absoluut in stijl afscheid genomen van het Duitse kampioenschap. Helaas wel met een breuk in zijn enkel en hij zal 25 september geopereerd moeten worden om de zaken weer te repareren. Maar ondanks deze tegenvaller was het een geweldig weekend en kijkt het team nu al reikhalzend uit naar volgend jaar om weer deel te nemen in dit prachtige kampioenschap. Uiteraard houden we jullie op de hoogte van alle perikelen die we dit jaar nog meemaken en vergeet ook niet om onze foto pagina's te bekijken en lees het verslag van Roy om te weten hoe hij dit zelf heeft ervaren


25-08-2009: Wat een weekend..

Na het vriezen gaat het dooien en afgelopen weekend na het [diep]vriespunt kwam de dooi wel heel erg snel

Nadat de coureurs uit het IDM de tenten hadden opgelagen bij het circuit van Assen was ook ons team er klaar voor en de vele extra Nederlandse coureurs maakte er een wel hele volle kwalificatie van.De sfeer was goed en tuner A3 had dochter Katja meegenomen ter versterking van ons team en dat was zeer waardevol want niets was haar teveel en ze had ook nog eens verstand van motorrijden maar dat kan natuurlijk niet anders met zo'n vader

Op de vrijdag reed Roy de vrije trainingen prima en wist ook meteen onder zijn persoonlijke record te duiken, iets wat veel vertrouwen gaf voor de kwalificatie training, maar dat zou anders uitpakken..... De eerste officiele tijdtraining verliep ondanks een setje hagelnieuwe banden ronduit slecht en kon Roy niet de tijden van de vrije trainingen rijden wat hem plaatste op de een voorlopige 40e plek, maar misschien zou hij dat zaterdag nog kunnen verbeteren. De avond verliep rustig en na een lekkere pan spaghetti was A3 druk met het repareren van de versnellingsbak van zijn auto en ontspande de rest zich met een balletje trappen en spellen op de computer.

Helaas pindakaas, de zaterdag training moest verreden worden op een nog natte baan en dus was het onmogelijk om rondetijden te verbeteren zodat Roy ook vanaf de 40e plaats moest vertrekken in de race. De race werd een klein drama, want door grote valpartijen in de openingsronde moest er maar liefst drie opnieuw gestart worden en als je dan ook nog eens de valptartijen recht voor je hebt gezien dan kan dat ook tussen je oren kruipen en je concentratie flink om zeep helpen. Afijn, de race is gereden en meer dan een 34e plaats zat er dan ook niet in.

De zondag beloofde een prachtige dag te worden en terwijl het zonnetje er op los straalde, was er in de teamtent ook een zeer zonnige sfeer. Deze dag stond in het teken van de sponsoren en in een zeer gezellige stemming werd men voorzien van een kopje koffie, koek, een broodje en een koud drankje tegen de hoge temperaturen. Roy was zeer goed gemutst en samen met pa Jaco en A3 was hij de hele tijd bezig de gasten te voorzien van informatie over het reilen en zeilen in een motorsportteam en wat er allemaal bij komt kijken om te kunnen racen. Ook de geweldige noviteit die A3 had bedacht kreeg veel aandacht want de op de motor gebouwde camera gaf een prachtig beeld over hoe Roy de wedstrijd beleefd van achter zijn schermpje op de motor.

De opwarmtraining verliep prima en in de aanloop naar de race vermaakte een ontspannen Roy zich prima met de vele gasten. Op de stargrid was het zoals gewoonlijk een drukte van belang en werd onze coureur door maar liefst 2 "paraplu"dames vergezeld.

Met de start was Roy als een raket weg en iedereen die hem kent en stond te kijken wist dat hij vanaf de eerste minuut in topvorm was. Dit was weer de ouderwetse Roy en die schotelde de aanwezige fans een prachtige race voor. Op karakter en zeker talent moest de ene na de andere coureur er aan geloven om, nadat hij op de 24e plaats terecht gekomen te zijn niet verder te kunnen omdat het gat met de coureurs voor hem inmiddels te groot geworden was. Maar wat een geweldige race en meteen ook maar weer even zijn persoonlijk snelste ronde op Assen weer te verbeteren en met die tijd zou hij in het Nederlands kampionschap zelfs in de top 15 gekomen zijn. Dit was weer de Roy die het kan en dat geeft vertrouwen voor de komende races op het circuit van Hockenheim die tevens de laatste zijn in het Duitse kampioenschap op 12 en 13 september.

De racefoto's en de foto's die gemaakt zijn tijdens het bezoek van de sponsoren zijn te zien op onze fotopagina


11-08-2009: Weer een nieuw circuit en wel de mooiste..

Voor de volgende race in het Duitse Kampioenschap reisde het Spakenburgs Racingteam wederom af naar het voormalige Oost Duitsland om te racen op het circuit van de Schleizer Dreieck. Van alle circuits is dit de minst bekende, maar tevens ook meteen het mooiste circuit waar in Duitsland op wordt geracet. Het is een veredeld stratencircuit met enorme hoogteverschillen en prachtige, maar moeilijke bochtencombinaties waarbij de coureurs op topsnelheid “blind” de diepte in moeten duiken. Onze darper had het meteen goed naar zijn zin op dit circuit en gebruikte de eerste trainingsdag goed om het circuit te leren kennen en zijn rondetijden op te bouwen.
Tijdens de tijdtrainingen wist hij echter geen potten te breken en moest genoegen nemen met een 32e startpositie. Ook in de eerste race kon hij ook zijn betere rondetijden van de vorige dag niet halen, om na een hele slechte start tenslotte als 27e te eindigen. De 2e race verliep een stuk beter en na een zeer goede start lag Roy al snel op een uitstekende 21e plaats maar kon door schakelproblemen niet verder doorstoten en moest zelfs zijn motor teleurgesteld in de pits parkeren.

Voor de volgende races in het weekend van 22 en 23 augustus slaan de coureurs uit het IDM hun tenten op bij het circuit van Assen om Nederland eens te laten genieten van het Duitse motorsport spektakel. In Duitsland zijn deze races altijd goed voor zo’n 35 tot 40.000 bezoekers met zeer spectaculaire races en dit is voor mensen uit het vissersdorp een uitgelezen mogelijkheid om Roy in actie te zien tijdens de races. Bovendien kan men op die dagen ook gewoon in het paddock rondlopen om de coureurs en teams eens van dichtbij te bekijken

Dus kom allemaal kijken om Roy te steunen en voor onze fans hebben wij de volgende primeur: Roy zijn race en rondes zullen te zien zijn op een tv. Net als in de MotoGP gaat Roy vanaf komende races met een camera op zijn motor rijden en kan iedereen precies volgen wat hij aan het doen is. Deze prachtige gadget is op de kop getikt door tuner A3

 


07-07-2009: Roy komt op stoom...

In het land van de Lederhosen was afgelopen weekend de volgende ronde in het IDM Dit keer was het in de Oostenrijkse bergen op het supersnelle circuit van de Salzburgring en mocht de Spakenburgse coureur ook voor het eerst zijn regenbanden uit de bus trekken. Omdat tuner A3 niet weg kon ivm drukke werkzaamheden was Jan Heinen dit keer weer de man die samen met Jaco de techniek voor zijn rekening nam en helaas geen foto's, want fotograaf/kok Mark maakte de reis van 1100km ook niet mee en hebben de mannen dus lang niet zo lekker en gezond gegeten als anders

De trainingen op de vrijdag begonnen in de regen, maar Roy kende daar weining moeite mee en had de baan al vlot tussen de oortjes zitten om later op de dag in de laatste en gelukkig droge training, lekker zijn rondes te kunnen maken. De technische mannen hadden werk genoeg met de banden en vooral de tandwielen om de goede gearing te vinden voor deze " high speed " baan. Op het lange rechte eind rijden de mannen maar liefst 15sec. lang volgas in de 6e versnelling. Tijdens de tijdtrainingen op zaterdag gingen zijn rondetijden telkens wat verder naar beneden en uiteindelijk zou hij een 28e startplaats behalen, zijn beste tot nu toe en begint hij langzaam maar zeker dichter in de buurt te komen van de concurrentie.

Met de eerste wedstrijd aan het einde van de zaterdagmiddag had Roy een goede start en begon het gevecht naar de betere plaatsen. Dat gaat in het Duitse kampioenschap niet zonder slag of stoot, maar de Spakenburgse motorpiloot had het vizier op scherp staan en wist bij het vallen van de finishvlag de wedstrijd af te sluiten met een prima 18e plaats (zijn beste plaats tot nu toe) en begint te lonken naar zijn eerste punten in het IDM die vanaf plaats 15 verdeeld worden.

Bij de tweede race op zondag had Roy een raketstart, maar die race werd al snel afgevlagt door een flinke crash. Daarbij werd Roy zelfs nog op zijn helm geraakt door een rondvliegend stukje motoronderdeel dat loskwam bij die crash, met als gevolg een mooi gaatje in het glas op zijn kuipje. Met de herstart was Roy niet scherp en mocht hij als laatste de eerste bocht in. Dan heb je de strijd min of meer al verloren maar hij wist zich toch nog weer op te werken naar een 21e plaats met een voorsprong van 0,0055 sec. op zijn belager. Al met al een heel goed weekend en meest positieve is dat hij zijn tijden ten opzichte van de concurrentie blijft verbeteren en het gat met die coureurs steeds kleiner wordt

Op naar de volgende race op het circuit van de Schleizer Dreieck in het voormalige Oost Duitsland en we zijn zeer benieuwd of Roy zijn progressie nog verder kan verbeteren, aan de hervonden vechtlust van Roy zal het zeker niet liggen...

 


24-06-2009: Roy op de weg terug

Afgelopen weekend waren de races van het IDM op het schiterende baantje van de Sachsenring. Deze baan slingerd heuvel op en heuvel af en kent maar een relatief kort recht eind, dus sturen is daar de hoofdzaak. En net als de mannen van de MotoGP en het WK Superbike was ook Roy aan de beurt op deze lastige baan..

De vrije trainingen op vrijdag verliepen naar wens, eerst de baan leren kennen om vervolgens bezig te gaan te tijden te verbeteren. Hoewel Roy het een lastige baan vond kon hij toch steeds beter uit de voeten en voelde zich aan het eind van de dag prima, gewoon lekker gereden.

De tijdtrainingen op zaterdag gingen tegen verwachting in toch wat minder en dat gaf een ontevreden gevoel en tastte ook enigzins het zelfvertrouwen aan. De eerst training ging nog redelijk, maar in de tweede training kon Roy absoluut geen potten breken en moest hij genoegen nemen met een 34e startplaats. Aan het begin van de zaterdagavond was de eerste race en na een redelijke start kon Roy lekker zijn rondjes rijden en dat ging steeds beter. Uiteindelijk finishte hij als 29e, maar het rijden ging zienderogen beter dan het een poosje geweest was en het was duidelijk dat hij er weer echt plezier in had....... en dat was wel erg belangrijk

Op de zondagg na een stevig ontbijt met roerei en spek, ging de ochtentraining redelijk, maar in de tweede race van het weekend kwam de Spakenburger weer ouderwets lekker op stoom. Nadat A3 een leuke Duitse dame bereid had gevonden om Roy onder een paraplu te beschermen op de startgrid en ondanks wat regendruppels uit een steeds donkerder wordende lucht was het een spannende race en had Roy af en toe weer het mes tussen de tanden en was hij weer lekker in gevecht voor een betere positie. Uiteindelijk wist hij zich naar een 25e plaats op te werken en gezien het niveau in Duitsland was dat zeker geen slechte prestatie. Het was een goed weekend voor Roy zijn zelfvertrouwen en goedgemutst keerde het team weer terug naar het vissersdorpje

Het weekend van 3 - 4 en 5 juli reist het team af naar de Salzburgring in Oostenrijk, een flinke trip van ruim 1100km. Als Roy daar kans ziet zijn stijgende lijn weer verder op te bouwen dan zal het zeker een leuk weekend gaan worden.

Check ook nog even onze foto pagina voor meer aktiefoto's van Roy en de sfeerfoto's


03-06-2009: weekend om snel te vergeten

Nadat het teammanagement en de coureur het Spakenburgse polderland op donderdag reeds hadden verruild voor het prachtige heuvellandschap van de Nurburgring zouden de vrije trainingen op vrijdag beroerd verlopen.....

Al in de eerste ronden van de eerste training ging het motorblok kapot en moest van de motor af. Wel kon redelijk snel de resevemotor ingezet worden, maar deze is niet zo geprepeerd als de racefiets en kon Roy maar 1 ding doen, rondjes rijden en de baan leren kennen. Pas vrijdagavond laat arriveerden de fotograaf/kok en de tuner van het team die ook het reserve geprepareerde blok bij zich hadden. A3 had tot 2.30 uur nodig om de motor weer volledig rijklaar te maken en om 6.30 ging de wekker weer....!

De eerste tijdtraining verliep goed en wist Roy op het zeer lastige circuit een 26e tijd te noteren en dat zag er goed uit voor de 2e training. Samen met A3 werden de gegevens van het datasysteem bekeken op de laptop en het strijdplan voor de volgende training besproken. Helaas schoof de Spakenburgse coureur al in het begin van de race onschuldig onderuit en terwijl de concurrentie hun tijden verbeterden moest Roy lijdzaam toekijken om vervolgens een 42e startplaats toegewezen te krijgen..

Terwijl het management vertrok naar het hotel voor een a la carte diner deed de rest zich tegoed aan een heerlijke pan adijviestamppot met ballen gehakt     In de avond kwamen collega coureurs Leon Bovee en (ex WK125cc) Hugo van den Berg nog even bijkletsen en later kwamen er ook nog vrienden van Jaco en Alie en de gezelligheid opzoeken onder het genot van een glaasje wijn.

Op de tweede racedag stond er een lekker zonnetje aan de hemel en liepen het rennerskwarteir en de tribunes vol. Volgens de organisatie van dit grote circuit met zijn vele tribunes was er ruim 30.000 man aanwezig, wat een verschil met Nederland. Na een korte ochtendtraining vertrok het team naar een tribune om te gaan genieten van een spannende eerste Superbikerace, tjonge wat gaat het daar vreselijk hard.

De tweede race van Roy werd geen succes.. Na een zowaar flitsende start moest hij een aantal ronden later al opgeven met een probleem en de motor de pits inrijden om de rest van de race vanaf de zijkant toe te kijken. Al met al was het een weekend om snel te vergeten....

 


18-05-2009: Roy wisselvalliger dan het weer

Afgelopen weekend waren de volgende 2 races van het IDM op het gezellige circuit van Oschersleben. Het team had alle geluk dat het alle dagen droog bleef en op de laatste dag werd zelfs de 25 graden bereikt. Roy was helaas iets wisselvalliger dan het weer.

Donderdag in het begin van de avond kwamen we rond 18.00 uur aan op het circuit en waren we even hard aan het vechten met een sterke wind om onze grote teamtent op te zetten, maar rond 20.00 hadden we alles staan en gingen we op weg voor zo'n grote Duitse hamburger, maar helaas was de snackbar al gesloten....Om onze teleurstelling te verwerken hebben we de meegenomen poontjes maar opgegeten en dat was ook zeker niet verkeerd. De 4 vrije trainingen op de vrijdag verliepen niet echt naar wens en waren nogal wisselvallig, maar het positieve was dat Roy het gat in tijden naar zijn Nederlandse tegenstrevers wel verkleinde.

Vrijdagavond laat arriveerde het monteursteam (Adrie en Jan) en waren we volledig op sterkte. De officiele tijdtrainingen van de zaterdag verliepen redelijk naar wens omdat Roy zijn tijd weer iets verbeterde, maar hij kwam daarmee niet verder dan de 36e startpositie.. Maar in Duitsland wordt dan ook zo hard gereden dat zelfs de Nederlandse coureurs die in eigen land wedstrijden winnen daar niet eens in de top 10 rijden....

Zaterdag aan het eind van de middag was de eerste race en na een redelijke start eindigde Roy uiteindelijk als 30e en meer zat er ook gewoon niet in, want een gat met coureurs voor je rij je daar in Duitsland niet even dicht  De zaterdagavond was erg gezellig en met een liveoptreden van een (hoofdzakelijk) vrouwenband en een heuse misverkiezing was het daar goed toeven, maar wel op tijd onder de wol om de volgende dag fit op te staan.

Na een stevig ontbijt met " scrumbled eggs" op de zondagmorgen was de warm-up training al om 8.30uur en daarna was het wachten tot 14.00 voor de race. Terwijl de temperatuur opliep tot zo'n 25 graden werd het in het rennerskwartier en op de tribunes lekker vol en kun je aan alles merken dat in Duitsland de motorsport nog echt leeft. De start van de race gebeurde onder een warm zonnetje, maar de donkere wolken pakten zich al gauw samen op de gezichten van het team toen Roy na een goede start al vrij snel in de race onderuit ging 

Gelukkig mankeerde hij zelf niets, maar er zal de volgende race op de Nurnburgring over 2 weken hard gewerkt moeten worden om een goede steigende lijn verder op te pakken.

Voor de race foto's en een impressie hoe het op Oschersleben was kunt u terecht op onze foto pagina

 


27-04-2009: Hooikoorts kwelt Roy Duyst in Duitsland

Ondanks nieuwe medicijnen had onze Spakenburgse motorcoureur tijdens zijn eerste races in Duitsland extreem veel last van hooikoorts die zijn concentratievermogen en rijden op een vervelende manier beïnvloedden. Op 750km van Spakenburg vonden de eerste wedstrijden van het Duitse Supersport 600cc kampioenschap plaats op de Eurospeedway van Lausitz.

In een zwaar deelnemersveld met rijders uit maar liefst 10 verschillende landen was het als eerste zaak om zich te plaatsen in het 44 coureurs tellende startveld met maar liefst 67 inschrijvingen en ondanks zijn vervelende handicap wist hij zich als 41e te plaatsen voor de races. Waar in Nederland al snel ruimtes vallen in het rijdersveld tijdens de race, wordt er in Duitsland letterlijk gestreden voor iedere centimeter op het asfalt en raken de kuipen elkaar regelmatig. Wel erg spectaculair overigens op dit lastige en hobbelige circuit, maar ook flink wennen.

In de eerste race wist onze “ Darper” zich vanaf de 41e startpositie op te werken naar de 29e plaats en meer zat er die dag ook niet in. Op de tweede racedag was Roy iets fitter en dat vertaalde zich meteen in de rondetijden tijdens de “ warm up training “ die duidelijk sneller waren dan de dagen daarvoor. Nadat hij vanaf dezelfde startpositie vertrokken was begon hij aan een flinke opmars door het veld maar moest, heftig  strijdend om de 24e plaats, het veld halverwege de race verlaten door een onschuldige schuiver.

De volgende 2 races zijn in het weekend van 16 en 17 mei op het prachtige circuit van Oschersleben

Helaas van deze races geen foto's, maar volgende races is de fotograaf er weer bij.....


14-04-2009: Uitglijder Roy

Afgelopen weekend waren de Paasraces op het circuit van Assen en traditie getrouw is dit de opening van het race seizoen in Nederland. Gelijk al met de training was goed te merken dat er al veel teams in warmere landen aan het trainen geweest waren. Wat een enorm snelle tijden werden er op de klokken gereden. Voor Roy was deze wedstrijd meer een serieuze training voor het IDM dat over 2 weken van start gaat, maar je wilt natuurlijk altijd presteren..  

De eerste training verliep lekker en hoewel Roy sneller reed dan zijn snelste ronde vorig jaar stond hij op de 26e plaats. De bedoeling was om met de 2e training verder naar voren te komen maar vanaf de start van de training zat Roy opgesloten in een grote groep rijders en kreeg niet de kans om zich puur op zijn rondetijd te focussen en hoewel hij weer iets sneller was, reed de concurentie nog sneller en moest hij genoegen nemen met de 35e startplaats en dus een flinke teleurstelling....

Roy tijdens de training

In een startveld van 44 rijders achteraan starten geeft vaak in de eerste bocht een behoorlijk risico als de kluit op elkaar duikt en de strategie van het team was simpel.. De focus ligt dit jaar op Duitsland en veel leren, dus geen onnodige risico's nemen en gewoon je rondjes maken. Na de start en de 1e bocht lag Roy op een 38e plaats en kon beginnen met inhalen. Gaandeweg de race kwam hij steeds beter in zijn vel te zitten, maar helaas gooide een kleine remfout roet in het eten en moest hij in de 9e ronde het veld ruimen met een onschuldig schuivertje met weinig schade nadat zijn voorwiel onder hem weg gleed. Natuurlijk een beetje zuur en was Roy best pissig, maar ondertussen had hij wel weer 13 coureurs ingehaald en waren zijn rondetijden in de race maar liefst 3 seconden sneller dan hij ooit op Assen gereden had. Ondanks dat Roy niet tevreden was, was het team dat wel omdat er veel progressie geboekt is en dat geeft erg veel vertrouwen voor de komende wedstrijden..

Roy bezig met een flinke inhaalrace...

De komende race is meteen de openingsrace van het IDM op de Eurospeedway van Lausitz in het weekend van 25 en 26 april en we zijn zeer benieuwd hoe dat gaat verlopen.

 


03-04-2009: Geslaagde Teampresentatie!!

De teampresentatie met de loting zijn achter de rug! het was een gezellige avond, welbezocht met een leuke presentatie. Het winnende lot heeft nummer: 00711, daarmee heeft deze persoon de felbegeerde minibike gewonnen!!

De trekking van het winnende lotnummer..

In een sfeervolle ambiance, die beschikbaar gesteld werd door Stef de Graaf van de Megastore in Spakenburg (tevens een van de sponsoren) werd iedereen door Stef en zijn vrouw ontvangen met een kopje koffie en kon men ongedwongen informatie uitwisselen en vragen stellen aan de rijder en de teamleden. Later werd er voor een volle zaal nog een presentatie gegeven over de prestaties van Roy in het afgelopen jaar en de plannen voor dit jaar. Roy gaat dit jaar alle wedstrijden rijden in het IDM en tevens een paar in de Nederland, waaronder de paasraces en het bijprogramma tijdens de TT van Assen. Al met al een zeer geslaagde avond en meer foto's zijn te zien op onze fotopagina.

Roy tijdens de teampresentatie


16-03-2009: Training gestart

Afgelopen weekend is Roy begonnen met de trainingen voor het komende seizoen. De motor is helemaal opgebouwd door Roy zelf en natuurlijk onze onmisbare tuner Adrie Spierings. Deze training was speciaal bedoeld om het nieuwe motorblok in te rijden en weer het gevoel op de motor te krijgen. de ochtendsessie op het piepkleine maar o zo wendbare circuit van het Noord Franse Lille stond in het teken om het motorblok in te rijden en mocht Roy niet boven de 7000 toeren komen. Later in de middag kon er weer gewoon lekker gereden worden. Aan het einde van de sessies was iedereen dik tevreden en zullen de komdende weken besteed worden om het racegevoel en het racegedrag van de motor weer helemaal optimaal te krijgen voor het komende seizoen.

Op de 'kale' machine zonder de bestickering van de sponsors heeft Roy de gang er alweer flink in.


22-02-2009: Ludieke sponsoractie Roy Duyst

Roy heeft een ludieke manier bedacht om extra sponsorgelden te vangen. Vanaf 9 maart kunner er bij de MEGAstore op de zuidwenk loten gekocht worden om een minibike te winnen. Deze minibike is een 40cc replica van de motor waarop Roy racet en rijdt toch snel zo'n 60km/u

Loten zijn te koop voor 4 euro per stuk of 3 voor 10 euro. De motor staat opgesteld in de MEGAstore van Stef en op de dag van de teampresentatie die op donderdag 2 april wordt gehouden zal ook de trekking gedaan worden. Het winnende lotnummer wordt in de winkel bekend gemaakt en tevens op deze site.

Zondag 8 maart is het team van plan af te reizen naar het Noord Franse Lille om weer de eerste trainingen te gaan rijden en Roy heeft er volop zin in. Dit alles mits het weer goede omstandigheden aangeeft.


04-01-2009: Roy rijdt 2009 in het Duitse Kampioenschap

Voor het komende jaar is meerijden in het Internationale Duitse kampioenschap met de 600cc Supersport Races het hoofdoel en zullen er, indien mogelijk, ook nog een paar races in het Nederlandse kampioenschap worden meegepikt.

De reden daarvoor is simpel, in Nederland is het TT circuit van Assen het enige "echte" circuit en zijn er nog een paar (gevaarlijke?) stratencircuits. Zo rij je dus al snel de helft van alle races op Assen en dat is niet bevordelijk voor de ontwikkeling en tevens zijn de races in Duitsland over 3 dagen waarbij er flink getraind kan worden en er standaard 2 races per weekend zijn. In Nederland is er maar 1 race per weekend en kan er maar beperkt getraint en geraced worden omdat het circuit van Assen aan strenge geluidsnormen moet voldoen. Dit alles gaat dus ten koste van het ervaring opdoen voor een coureur, terwijl daar in Duitsland op prachtige circuits wel alle ruimte voor is en in een lang weekend de broodnodige kilometers gemaakt kunnen worden.

Door al die beperkingen in Nederland zullen er dit jaar ook veel Nederlandse coureurs, net als Roy, deelnemen aan de races in het zware competatieve Duitse kampioenschap.

Roy kan al niet wachten om weer op de motor te klimmen en probeerd zijn race gevoel op peil te houden door regelmatig te gaan trainen op zijn mini bike.Op de kartbaan van Huizen is hij dan ook vaak te vinden om op de mini motor razendsnel de kleine baan rond te scheuren. Machtig leuk om te doen en tevens een goede training. Hopelijk kan Roy in maart weer richting Frankrijk om te trainen op het circuit van Lille, maar dat is volledig afhankelijk van het weer.

Voor mensen die nog meer informatie willen hebben over motorsport kunnen zij terecht op de volgende sites: http://www.racesport.nl/ en natuurlijk het IDM: http://www.idm.de/


21-12-2008: Afscheid van 2008 en wat gaan we doen in 2009 ?

Het was een bewogen jaar voor Roy Duyst, te laat de motoronderdelen binnen, te weinig tijd om te trainen en in de 3e wedstrijd een crash die hem eigenlijk de rest van het seizoen buitenspel zette..

Ondanks alle problemen en de zware blessure is het een enorm goed leerjaar geweest voor Roy en het hele team en de progressie die Roy gemaakt heeft stemt het team erg positief over het komende jaar.

Maar voordat we verder gaan over Roy, willen wij veel mensen bedanken die ons een geweldig jaar hebben bezorgt. Met name onze sponsors willen wij bedanken dat zij hebben willen investeren in een moeilijk te meten publicitijdssport en die het mede mogelijk hebben gemaakt dat Roy zijn jaar kon afmaken. Bedankt voor jullie bijdrage

Tevens bedanken wij alle mensen die Roy gevolgd hebben door bij de races aanwezig te zijn, de internetsite te bekijken, de plaatselijke krant te lezen en alle andere mensen die door hun positieve reacties ervoor zorgen dat de Roy ook in 2009 weer gaat laten zien dat hij uit het juiste racehout gesneden is.

2009: Door de progressie die Roy heeft laten zien dit jaar, inspraak daarbij met de ervaring van onze tuner A3, is besloten om 2009 te gaan racen in het IDM kampioenschap van Duitsland en niet in Nederland..Nederland heeft alleen het officiele circuit Assen en verder een paar "gevaarlijke" straten circuits. Het Duitse race kampioenschap staat internationaal zeer goed aangeschreven en rijd alle races op verschillende circuits, iets waarmee je veel meer ervaring op doet en terwijl in Nederland overal de races worden ingekort vanwege het millieu zijn de races in Duitsland nog altijd over 3 dagen inclusief trainen. Wel een leuke bijzonderheid is dat oud wereldkampioen Formule 1, Michael Schumacher ook in deze races meedoet, alleen dan wel in de Superbike klasse.

 We zijn zeer benieuwd hoe het onze Spakenburgse motorcoureur zal vergaan in de zeer competatieve Supersportraces van het IDM en zullen alle trainingen, wedstrijden en bijzonderheden weer op onze pagina laten zien, maar nu eerst willen wij van het Racing Team Spakenburg iedereen een

Hele fijne kerst toewensen

en een

Goed en Gezond 2009

 


24-09-2008: Race of the Champions

In het weekend van 13 en 14 september waren de laatste races van het jaar op het circuit van Assen en uiteraard worden na die races ook de kampioenen in alle klasses bekend. Na het teleurstellende seizoen met de zware blessure die Roy 4 wedstrijden aan de kant hield, was Roy er op gebrand om dit weekend goed te presteren, zeker omdat dit ook het weekend is waarbij alle sponsoren worden uitgenodigd om onder het genot van een hapje en een drankje de races bij te wonen. In zijn derde race had hij zich naar een 10e trainingstijd getraind, maar werd toen in de eerste ronde gelanceerd van zijn motor en na de lange revalidatieperiode begon Roy het gevoel en ritme weer terug te krijgen

De eerste tijdtraining werd in de ochtend verreden onder nogal koude omstandigheden en dat gaat altijd ten koste van de rondetijden omdat de banden niet voldoende op temperatuur komen, iets wat voor alle coureurs geldt natuurlijk. Die eerste trainingssessie sloot Roy als 29e af en was positief gestemd over de tweede training, ook omdat de temperatuur in de middag behoorlijk was gestegen en de tijden duidelijk beter zouden worden. Helaas zou dit anders verlopen, want in de derde ronde maakte Roy een schakelfout waardoor hij met een klap van zijn motor werd geslingerd en de rest van de training aan zich voorbij moest laten gaan terwijl de rest van de coureurs hun tijden wel wisten te verbeteren en dat resulteerde uiteindelijk in de 39e startpositie.

 

 

De racedag zelf was een hele gezellige en terwijl de gasten en sponsoren werden voorzien van een kopje koffie met een broodje of koek door moeder Alie, waren Roy, pa Jaco en tuner Adrie bezig de gasten te voorzien van informatie over die geweldige racesport en wat daar allemaal bij komt kijken. Het rennerskwartier puilde bijna uit van de mensen en gezelligheid en voor het oog van zo'n 8000 toeschouwers konden de races beginnen. Voor Roy was het belangrijkste om de race uit te rijden en op een goede manier zijn race op te bouwen. Terwijl alle gasten een goede plek gezocht hadden om de race te kunnen volgen en oma Duyst iedereen die probeerde voor haar langs te lopen om haar het zicht te ontnemen met de wandelstok tegenhield, stond Roy voor het eerst met een parapludame op de grid.

De start verliep op zich goed, al werd hij meteen al ingehaald door een paar coureurs die "iets" te vroeg gestart waren. Dat was in ieder geval geen probleem want Roy zat snel in zijn ritme en begon aan zijn inhaalrace. Toen hij eenmaal op de 30e plaats was aangekomen was het gat met een grote groep voor hem inmiddels te groot geworden en moest hij dan ook genoegen nemen met die positie toen de finishvlag viel. Meer zat er gewoon niet in, maar grote opsteker was dat hij 1.48min gereden had tijdens de race terwijl hij daarvoor nog nooit onder de 1.50min gereden had. Al met al een hele leuke dag om op terug te kijken en terwijl de gasten nog met een drankje en hapje verwend werden was er een postief gevoel over deze laatste race en ziet het raceteam de toekomst positief in.

Saillant Detail: tijdens de KNMV training op donderdag na de wedstrijd rijdt Roy ogenschijnlijk erg makkelijk ineens tijden in de 1.46min.......  Met die tijden was hij in de race gewoon in de top tien geeindigd en dat geeft veel hoop voor de toekomst want het mag duidelijk zijn, het talent is er zeker.

Na afloop van dit seizoen willen we namens de Stichting Racing Team Spakenburg alle sponsoren bedanken die het mogelijk gemaakt hebben dat we met Roy hebben kunnen racen en we hopen dat de bestaande sponsoren en nieuwe sponsoren Roy de kans willen geven om zijn talent te kunnen bewijzen in 2009 en zo door te kunnen stromen naar de top van Nederland.

Voor een foto overzicht van de racedag kunt u terecht op onze fotopagina en natuurlijk kunt u lezen hoe Roy het zelf heeft ervaren onder het hoofdstuk "verslagen"


18-08-2008: Chaotische races op Francorchamps

Op het schitterende circuit van Spa Francorchamps in de Belgische Ardennen werden race 8 en 9 verreden in de Supersportklasse. Fantastisch decor en een overvol, gezellig rennerskwartier met keurige accomodaties om dan nog niet te spreken over de prachtige baan die zich op en neer door de bossen slingerd

Roy (onder aan de groep) slingerd zich omhoog in de befaamde Ou Rouge bocht

Roy slingerd zich omhoog in de Ou Rouge bocht (onderaan de groep)

Maar liefst 69 dappere matadoren vormden het startveld en het was al snel duidelijk dat de coureurs die hier al gereden of getraind hadden ver in het voordeel waren. Het is een moelijke en lange baan, bijna 2 keer zo lang als Assen en de op dit circuit onervaren Roy moest even flink wennen in de eerste training al gingen zijn tijden per rondje naar beneden. Ook in de tweede training wist Roy zijn tijden weer verder omlaag te krijgen, maar bleef uiteindelijk steken op een 29e startpositie. Zeker niet slecht gezien de grote groep rijders die hier al de nodige ervaring hadden opgedaan waaronder een flink stel Belgen die natuurlijk op hun thuiscircuit reden. Maar ook met een grote groep Belgen achter Roy was iedereen positief gestemd.

De racedag zou nogal chaotisch verlopen vanwege veel valpartijen en rode vlag situaties in alle raceklassen. De eerste Supersportrace begon al verkeerd omdat er tijdens het opstellen op de startgrid meerdere coureurs verkeerd stonden en werd de start gecancelled. Toen men eindelijk kon starten was Roy uitstekend weg maar reeds in de eerste ronde kwam ook de eerste rode vlag door een zware  crash en jammer genoeg moest Roy vanaf een hele goede 19 plaats de pits opzoeken, zonde. Tevens besloot de organisatie de race niet over 10 maar in 8 ronden te rijden. Met de volgende herstart kwam Roy niet geweldig uit de startblokken en moest zich een weg banen door het overvolle veld om vervolgens als 29e te worden afgevlagd.

Vanwege al het oponthoud in de races had men al besloten om alle races over 8 ronden te gaan rijden en de 2e race van de Supersportklasse begon weer met een flinke crash in de eerste ronde zodat de PK ridders de pitstraat mochten opzoeken nadat onze Belgische baco's wederom enthousiast met de rode vlag stonden te zwaaien. Al met al valt het dan ook als "Rookie" niet mee om je concentratie scherp te houden in zoveel hecktiek. Inmiddels had de organisatie ook besloten om de race nu over 6 ronden te gaan rijden en met de start was Roy redelijk weg. Hoewel je door al die hoogteverschillen en bossen weinig van de wedstrijd kunt zien en de coureurs 2,4 min onderweg waren per rondje was het wel te zien dat Roy lekker bezig was en uiteindelijk finishte hij op een 19e plaats. Met de nodige ervaring rijker en snelste rondetijden die gelijk waren aan de coureurs rond de 15e plaats werd de caravan weer achter de auto gebonden, afscheid genomen van tuner A3 die de spullen weer optimaal geprepareerd had en was het richting Spakenburg. Nog even een saillant detail, na wederom een crash in de eerste ronde van de 2e race in Superbikes heeft men maar besloten er helemaal mee te stoppen.....

In het weekend van 13 en 14 september is er op het circuit van Assen de Race of the Champions, oftewel de laatste race van het jaar waarin dus ook automatisch de kampioenen van 2008 bekend zullen worden. Het zullen zondermeer spannende races worden en het team is benieuwd of Roy nog voor een verrassing kan zorgen.

Voor meer foto's kunt u terecht op onze foto pagina


04-08-2008: Comeback Roy op het Circuit

 

Afgelopen weekend waren de Rizzla Racing dagen, het grootste gecombineerde motor- en autosportspektakel van Nederland waarin tevens race 8 voor het Nederlands kampioenschap van de 600cc Supersportklasse was opgenomen. Gratis om langs de baan te kijken en voor slechts 5 euro kon men in het paddock een kijkje in de keuken nemen van de coureurs en de vele teams die er in de auto en motorsport zijn terwijl er ook meerdere demonstratie's waren van ondermeer de nieuwe bolide van het A1 Grand Prix team voor het komende seizoen, Loris Capirossi en Chris Vermeulen van het Suzuki MotoGP team en Danni Webb met Hugo van den Bergh van het Arie Molenaar Grand Prix team in de 125cc klasse. Op de racedag waren er meer dan 50.000 enthousiaste racefans aanwezig.

Voor Roy was het zijn eerste race na de lange slepende blessure die nog niet eens 100% genezen is en voor hem was het doel om weer in zijn raceritme te komen. De eerste training verliep nog wat moeizaam, maar nadat Adrie Spierings wat aanpassingen gedaan had aan de motor ging de tweede training beter en kwam Roy ook beter in zijn ritme en vel te zitten. Met een tevreden gevoel werd de trainingsdag op een 33e plaats afgesloten.

De race die verreden werd voor bomvolle tribunes begon voor Roy niet geweldig en na de start ging hij als 41e de eerste bocht in. Hij moest duidelijk weer wennen aan het racen en kwam pas halverwege weer beter in zijn vel te zitten. Toen hij werd ingehaald door iemand die hij liever niet voor zich zag kwam het racevuur weer in hem boven en begon hij te rijden met het mes tussen zijn tanden, maar toen was het al te laat voor een goede kwalificatie. Uiteindelijk finishte Roy als 26e en dat was een prestatie waar hij niet, maar het team zeker tevreden over was gezien de blessure de Roy zo lang aan de kant had gehouden. Nu is het zaak de progressie vast te houden en kan hij zich gaan richten op de komende race die in het weekend van 16 en 17 augustus wordt gehouden op het prachtige circuit van Spa Francorchamps in de Belgische ardennen.

Op onze fotopagina ziet u meerdere foto's van de Rizzla Racing Day's


19-06-2008: Update over het herstel van Roy

Na veel onderzoeken van medische specialisten die door de KNMV waren ingeschakeld blijkt uiteindelijk dat de blessure van Roy een kwestie van tijd is. De zenuw achter zijn biceps is zwaar gekneusd en ook zijn biceps werkt nog niet. Opereren is gelukkig niet nodig en inmiddels is Roy onder begeleiding van de therapeuten op het sportcentrum in Papendal begonnen met zijn revalidatie. Het is nog moeilijk om te voorspellen wanneer hij weer kan racen, maar het hoopvolle uitgangspunt is dat hij er bij de eerstvolgende race tijdens de " Race of the Champions " op het circuit van Assen begin augustus weer bij kan zijn.

Na vier races tandenknarsend aan de kant te hebben gestaan om de wedstrijden te volgen die hij moest missen, popelt hij om zijn kunsten weer te vertonen. Revalideren, vakantie en dan hopelijk weer knallen op de door Adrie Spierings geprepareerde motor die er ook weer helemaal klaar voor is.

Wordt vervolgd


06-05-2008: Zware crash voor Roy

Eemshaven, in de kop van Groningen, was de plaats voor de derde race in de 600cc Supersport

Op het smalle stratencircuit en onder toezicht van tientallen windmolens mocht Roy zijn tijdtrainingen beginnen in de B-groep omdat hij nog geen kampioenschapspunten behaald had. Daarin liet hij meteen zien uit wat voor race-hout hij gesneden is, want met grote overmacht was hij de snelste van de 32 coureurs en dat bracht hem al snel in de A-groep voor de laatste tijdtraining. Tijdens die training was hij bloedsnel en stond geruime tijd op de 7e plaats maar helaas kon hij door een onschuldig schuivertje in de langzame hairpin zijn training niet afmaken terwijl in de laatste minuten van de training nog 3 coureurs hem voorbij gingen. Maar de 10e startplaats was een enorme opsteker

Vol optimisme werd begonnen aan de racedag en de overtuiging bestond dat er een nog betere positie in zat. Maar na de start ging het al snel fout, na de eerste bocht stoof het volle veld over het lange rechte stuk en dook met zijn allen aan het einde van het lange eind de chicane in. In de kluwen van rijders remde de coueur voor Roy ernstig hard en moest Roy ook vol in de ankers, maar omdat hij geen kant meer op kon en de rijder voor hem raakte waarbij hij in het grind belandde, werd hij letterlijk gelanceerd van zijn motor en moest er zelfs een rode vlag situatie aan te pas komen om de wedstrijd stil te leggen en de brokstukken van zijn motor van de baan te halen terwijl Roy met de ambulance afgevoerd werd.

Later onderzoek in het ziekenhuis toonde aan de Roy niets gebroken had, maar op advies van de KNMV heeft hij zich maandagmiddag gemeld op sportcentrum Papendal waar men constateerde dat zijn biceps niet meer werkt en werd hij meteen doorgestuurd naar een neuroloog die op dinsdagmorgen tot de conclusie kwam dat het inderdaad niet goed is met zijn biceps en nog een spier in zijn arm. Hij moet komende donderdag nog een CT-scan ondergaan om te kijken of bloeduitstortingen en mogelijke andere oorzaken de spieren in zijn arm afknellen, maar de verwachting is dat met rust zijn arm normaal zal herstellen en met therapie is de verwachting dat hij met zo'n 6 weken weer hersteld zal zijn, dus we houden jullie op de hoogte.

Helaas zal hij door zijn val 3 wedstrijden moeten missen, maar we hopen dat we op 14 juni in Assen weer de baan op kunnen al zijn we dan wel erg optimistisch. Voordeel is dat A3 nu tijd genoeg heeft om de reservemotor op wedstrijd niveau te brengen, iets wat hem nog de nodige uurtjes zal gaan kosten. De motor van afgelopen race is volledig afgeschreven, zie foto onder en op de foto pagina

 


21-04-2008: Geen finish voor Roy

Teveel haast werd Roy fataal in zijn drang om aansluiting te vinden bij de rijders die voor punten in aanmerking komen. Na een uitstekende eerste training waarin hij 14e werd, ging helaas de tweede training volledig de mist in omdat men in de hoop op een nog beter resultaat andere (zachtere) banden gemonteerd had die niet voldoende grip gaven en met een volledig versleten achterband kwam Roy niet verder dan een teleurstellende 29e plaats. In de warm-up training die maar 3 rondjes duurt zat hij alweer rond de 20e plaats terwijl hij niet voluit kon gaan omdat hij zijn nieuwe remblokken moest inrijden.

 

Met de start was onze Spakenburger goed weg en begon op indrukwekkende wijze de coureurs voor hem in te halen. Na 2 rondjes kwam hij door als 21e, maar toen ging hij in de Strubbenbocht te vroeg op het gas en knikkerde van de motor af. Zonde want er had zeker een plaats bij de top 15 (en dus punten) ingezeten. Gelukkig mankeerde Roy niets en ook de motor had maar minimale schade. Wel heerst er in het team een tevreden gevoel over de progressie die hij boekt en er zit zeker nog veel meer in voor de komende races

De volgende race is in het weekend na Hemelvaart op het altijd lastige stratencircuit van Eemshaven in de kop van Groningen.

 

'                                         

 

Opzij, ik heb haast.......


07-04-2008: Debuut voor Roy op Hockenheim

Afgelopen weekend was er de eerste race in de Supersport 600cc klasse op het korte circuit van Hockenheim in Duitsland. In deze Koningsklasse moest de onervaren Roy zich tussen de vele zeer ervaren coureurs een plaatsje zien te bemachtigen. Tijdens de vrije trainingen die op vrijdag met een koud zonnetje werden verreden, ging het per ronde steeds beter om uiteindelijk met een tevreden gevoel aan het eind van de trainingen samen met A3 en pa de caravan op te zoeken.

                                                 

De eerste training op de zaterdagmorgen begon ijskoud en met regen. Op de natte spekgladde baan gingen extreem veel coureurs onderuit, maar gelukkig bleef Roy op zijn motor zitten. Helaas kon hij met zijn tijd geen potten breken, maar in de tweede training ging het op een inmiddels droge baan beter. Maar door een uitstapje in het gras naast een zeer snelle rechterbocht en het vele verkeer op de baan bleef hij uiteindelijk steken op de 24e  plaats

 

Met de start was Roy goed weg en begon met het inhalen van de coureurs voor hem om vervolgens te blijven steken op de 16e  plaats. Meer zat er deze race niet in en helaas viel hij net buiten de kampioenschapspunten die vanaf plaats vijftien verdeeld worden.

Al met al een prima prestatie in dit loodzware deelnemersveld en kan Roy tevreden terug kijken op zijn race

De volledige uitslag is te vinden op www.racesport.nl onder de kop ONK en op deze site kunt u Roy zijn eigen ervaringen van de afgelopen week lezen onder de kop Verslagen en tevens zijn er een aantal foto's toegevoegd van de trainingen en de race

 


02-04-2008: Selectieteam van de KNMV

Voor de mensen die de verrichtingen van Roy volgen is het misschien ook wel leuk om nu eens te weten welke andere coureurs in het talententeam van de KNMV zitten en in wat voor klasse deze coureurs actief zijn. Enkele van deze heren hebben al de nodige ervaring en ook wedstrijden gewonnen

De namen van de knapen zijn:

Roy ten Napel:            FIM EK Superstock 1000   (17e in ONK Supersport 2007)
Danny de Boer:           FIM EK Superstock 1000   ( 5e in ONK Superbikes 2007)

Ronald ter Braake:      Dutch Superbikes             (14e in ONK Superbikes 2007)
Ron Looijesteijn:        Dutch Supersport 600       (4e in Suzuki SV cup 2007)
William Hommersom:  Dutch Supersport 600       (1e in Suzuki SV Cup 2007)
Nigel Walraven:           Dutch Supersport 600      (3e in ONK Superstock 2007)
Sveti Alexandrov:        Dutch Supersport 600      (6e in ONK Superstock 2007)


02-04-2008: Viva Espana

Afgelopen zondagmorgen vroeg is Roy met zijn tuner A3 (Adrie) samen met enkele andere leden van het talententeam van de KNMV per vliegtuig vertrokken naar het circuit van Cartagena in het zonnige zuiden van Spanje De motoren waren reeds per vrachtwagen aangevoerd en terwijl de boys zondag nog een poosje konden dollen in het zonnetje bij een temperatuur van 20 graden was het daarna 3 dagen lang testen en al snel was er de eerste aktiefoto van Roy           

                                        

Eindelijk kon Roy echt optimaal zijn Yamaha R6 met de Continental banden serieus aan de tand voelen om ervaring en vertrouwen op te bouwen. Elke dag 6 sessie van 20 minuten op de baan en daarnaast de tips en commentaren van de ervaren begeleiders van de KNMV. Het waren zeer leerzame dagen, iedere dag is er progressie geboekt en aan het einde van de 3 dagen heerste er een tevreden gevoel bij Roy en A3 over de behaalde tijden en resultaten. De motor is zeer snel en de Continental banden waarop Roy dit seizoen gaat rijden voelen goed aan.

Het is een zeer drukke week voor Roy en A3, want woendagavond landen ze op Schiphol en donderdagmorgen stappen ze weer in de auto om 500km verder naar het circuit van Hockenheim in Duitsland te rijden voor de eerste wedstrijd van het seizoen na het aflasten van de paasraces op Assen.

 Op de vrijdag zijn er vrije trainingen en zaterdagmorgen 2 tijdtrainingen om vervolgens op de zaterdagmiddag de race te verrijden. Volgende week het verslag van de trainingen en de wedstrijd en uiteraard de ervaringen van Roy zelf over de trainingen in Spanje en de wedstrijd in Duitsland


22-03-2008: Paasraces afgelast, racebanden beken!!

De paasraces zijn "helaas" afgelast, we gaan een erg koud weekend tegemoet en uit ervaring kan ik zeggen dat het erg glad is op Assen. Er is ook nog positief nieuws voor ons team, de raceband voor het komende seizoen word de Continental Attack we hebben veel positieve berichten gehoord over deze band en zijn zelf ook benieuwd naar de prestaties.

17-03-2008: Voorjaarstraining achter de rug.

Het was weer zover, eindelijk rijden en deze keer weer op Lille. Het weer zat wel tegen de baan is niet droog geweest maar ik heb wel lekker gereden. De eerste rondjes zijn die dag gemaakt op droogweerbanden, en toen de tijd rijp was werd het regenrubber ingezet en wat een verschil!!! Voor de eerste keer op regenbanden mocht ik niet klagen, het ging gelijk lekker en dat bleef het ook gaan. Het was fijn om de dag zo af te sluiten en ik heb echt super veel zin in de paasraces. Helaas was onze fotograaf niet aanwezig omdat hij via internet een buitje zag aankomen.

11-03-2008: Teampresentatie

Maandag 10 maart was het dan eindelijk zover.. Onder grote belangstelling en in een zeer sfeervolle ambiance kon Roy gepresenteerd worden op zijn nieuwe motor, de Yamaha R6. Terwijl de rest van het team zich bezig hield met de aanwezige gasten werd Roy geinterviewd door de lokale TV en aanwezige journalisten van de plaatselijke en regionale kranten.

De combinatie van het pak en de motor ziet er fantastich uit en terwijl in de bioscoopzaal de presentatie tot 2 keer toe gehouden werd kon men in het bar gedeelte genieten van een drankje en tevens informatie vinden over Roy aan de hand van foto's en de presentatiegids, terwijl op TV de DVD van de races in de Supersport 600cc over het afgelopen seizoen werd afgespeeld.

Al met al een zeer geslaagde middag en ook mag nog even vermeld worden dat onze tuner Adrie Spierings de motor er fantastisch bij had staan en het was duidelijk dat hij er al vele uren werk in had zitten. Gelukkig is Adrie als ex-coureur en tuner geweest van Patrick Lakerveld ook niet de eerste de beste en we verwachten veel van dit duo in hun samenwerking. Nu nog zien om de broodnodige traininsrondjes te gaan maken, want 24 maart op 2e paasdag starten de eerste races weer.

Meer foto's van de presentatie zijn te zien op onze foto pagina


04-03-2008: Eerste test achter de rug!!

Het is weer zover, het seizoen is van start gegaan!! we hebben afgelopen zondag voor het eerst kunnen trainen in Lille, het was wel weer even wennen omdat ik 5 maanden niet gereden heb, op een nieuwe motor zit en ook nog op een nieuw circuit reed. Langzaam maar zeker kreeg ik de smaak weer te pakken en heb ik samen met Adrie de motor her en der afgesteld, het ging steeds beter en we kijken uit naar de volgende testrit. Helaas kon onze PR-manager/Fotograaf niet mee vanwege mankementen aan zijn heup, we hopen dat hij volgende week aanwezig is om foto's te maken!

Dit is de eerste foto van de "naakte" ongespoten en ongestickerde Yamaha R6 waar ik mijn eerste rondjes op reed toen ik in Lille was


26-02-2008: Eindelijk, het gaat beginnen

Het is zover, afgelopen weekend het nieuwe pak, de helm, laarzen en handschoenen opgehaald en dat was al gaaf. Het pak is qua kleur design door Roy zelf ontworpen en ziet er schitterend uit. Dinsdag moeten de kuipdelen arriveren en kan Adrie als een gek aan de slag gaan om deze passend te maken aan de motor om vervolgens de laatste onderdelen van de motor te plaatsen die donderdag 28 februari moeten binnenkomen.

Als het dan allemaal past en klopt, is het de bedoeling dat er komende zondag getraint gaat worden op het circuit in het Franse Lille. Laten we hopen dat het weer een beetje wil meewerken. Dan moeten in de week daarna de kuipdelen nog gespoten en gestickerd worden om vervolgens op maandag 10 maart de teampresentatie te kunnen doen.

Volgende week hopen we de eerste foto's te kunnen laten zien van Roy in aktie op zijn nieuwe Yamaha op het circuit van Lille


17-02-2008: Geduld is een schone zaak....

Na maanden van trainen met de selectie van de KNMV wordt het tijd dat Roy weer op de motor stapt. Dan kan de moutainbike de schuur in en kan hij zijn opgebouwde energie weer kwijt op de motor. Maar... nog niet alle onderdelen zijn er en die komen hopelijk deze week binnen. Met de mogelijkheden en materialen die hij had is onze tuner Adrie Spierings al volop bezig geweest en dat geeft al meteen veel vertrouwen. Zodra de "spullen" binnen zijn gaan we op pad om te trainen om het gevoel te krijgen met de Yamaha. Lille in Franrijk staat als eerste op de kalender om het gevoel met de nieuwe motor tekrijgen en helaas pas eind maart, begin april, een trainingssessie in Cartagena (Spanje) met de selectie van de KNMV. Maandag 10 maart is de onze teampresentatie bij Movie Max in Spakenburg waar we in een gezellige ambiance foto's gaan maken met onze sponsor en tevens nodigen we natuurlijk de plaatselijke en regionale pers uit, de motorbladen en gaat de presentatie naar http://www.racesport.nl/ . Bovendien proberen we motorsport te promoten bij een aantal plaatselijke en regionale ondernemers. Op onze fotopagina krijgt u de laatse updates die er zijn en leuk om te zien is dat Roy, tijdens een training van de KMNV Nigel Walraven (kandidaat kampioen 2008?) voorbij gaat op zijn mountainbike, nu nog op de baan. Het is helaas nog onduidelijk wat de KNMV kan en wil gaan doen met hun "talenten", zeker omdat 2007 een leerjaar was voor deze organisatie maar er begint langzaam aan structuur in te komen en hopelijk kan ook Roy daar zijn voordeel meedoen. Binnenkort het nieuws over het ontvangen van de laatste spullen voor de motor en daarna natuurlijk de updates van het wel en wee van de stichting Racing Team Spakenburg.

Vooralsnog staat voor Roy de eerste race op de planning voor 24 maart op het circuit van Assen en is het afwachten hoe hij zich dit seizoen in onze vaderlandse topklasse zich gaat ontwikkelen


06-12-2007: Yamaha R6 voor 2008 is binnen!!!

Eindelijk is het dan zover, de Yamaha R6 voor 2008 is eindelijk aangekomen bij Adrie Spierings. We zijn er zo snel mogelijk naartoe gegaan om te kijken... en luisteren!

09-11-2007: Volgend seizoen SuperSport 600!

De Yamaha R6 is besteld en komt dit jaar nog binnen! Voor de onderdelen moeten we nog even geduld hebben. Het seizoen mag van mij alweer beginnen, ik sta namelijk te popelen om weer in actie te komen.

22-09-2007: Verder met Adrie Spierings

Jawel, de gedachte is er volgend jaar te gaan racen in het ONK SuperSport 600! We hebben echter nog 1 probleem voordat we kunnen racen. We hebben SPONSOREN nodig!

22-09-2007: ONK weekend!

Dit weekend was het mogelijk om met Adrie Spierings in het ONK SuperSport 600 te racen, nouja deels. We kwamen op vrijdag aan in Assen en hebben toen het een en ander moeten regelen om zaterdag met de qualifying mee te mogen rtijden. De volgende dag heb ik mijn eerste meters op een 600 gemaakt en met succes, want ik heb me gekwalificeerd voor de wedstrijd met een rondetijd van 1:51,584! Helaas was het niet mogelijk om de volgende dag te rijden, omdat ik me te laat had ingeschreven...

15-09-2007: 4e plek op Assen

Het was eindelijk zover: mijn motor had zijn 'verloren' PK's terug. Het was wel even wennen, want mijn rem-, schakel- en gaspunten waren overal anders geworden ten opzichte van de vorige keer. Uiteindelijk toch nog goed gereden, bekroond met de 4eplek!


Design en ontwikkeling: TriCAT Bolsward